Liever luisteren dan lezen? Luister dan naar de audio opname van dit artikel.
Neem het roer in eigen handen en leef je missie!
Tijdens een medewerkersdag van mijn voormalig werk was Remco Claassen uitgenodigd. Wat hij zei is een keerpunt geworden voor mijn leven en carrière. Hij zei:
“Neem het roer van je levensboot in eigen handen, want als jij dat niet doet, doen anderen het wel en kom je op plaatsen waar jij niet wilt zijn. Zorg dat je een heldere missie hebt en laat die je koers bepalen.”
Ik besloot ter plekke om dit advies ter harte te nemen. Diezelfde dag sprak ik tegen een paar van mijn collega’s al uit dat ik besloten had coach en trainer te worden en dat ik op een dag mijn eigen bedrijf wilde hebben. Terugkijkend kan ik zeggen dat dit besluit daarna mijn richting heeft bepaald, in eerste instantie ook zonder dat ik het doorhad.
Het heeft enige tijd geduurd voordat ik mijn persoonlijke missie echt ontdekte en kon verwoorden. En toen ik mijn missie ontdekt had, kwam ik er tot mijn opluchting ook achter dat ik al op weg was naar de realisatie ervan.
Waarom zou je jouw missie leven?
Je levensmissie is in feite de reden waarom je op dit aardbolletje rondwandelt. Je reden van bestaan, zeg maar. Je kunt je levensmissie vormgeven in je werk, maar ook in je privéleven. Dit hoeft niet in dezelfde vorm te zijn.
Traditiegetrouw heb ik heel veel gelezen over de voor- en nadelen van het leven van je missie. Ik wil nu eenmaal het naadje van de kous weten. Mijn conclusie vanuit het literatuuronderzoek èn vanuit mijn eigen ervaring is dat het weten van je persoonlijke missie je…
- Een helder beeld geeft van wat jij de wereld te bieden hebt en wat niemand anders kan geven, gewoon omdat jij uniek bent;
- Bakken energie, enthousiasme en inspiratie geeft omdat je van binnenuit gemotiveerd bent;
- Een heldere richting geeft;
- Meer inhoud en zingeving geeft in alles wat je doet;
- Helpt om jouw impact te vergroten.
Wanneer je je persoonlijke missie weet te koppelen aan je bedrijfsmissie, dan heb je het neusje van de zalm te pakken. Jouw persoonlijke kern in combinatie met je zakelijke missie is jouw ultieme unique sellingpoint, want jouw eigenheid is het belangrijkste wat jou onderscheidt van jouw concurrenten.
Mogelijke knelpunten als je je missie niet weet
Wanneer je je missie (nog) niet kent kun je tegen de volgende punten aanlopen:
- Geen heldere focus; je vindt alles leuk en pakt alles aan ook als het niet echt bij je past. Het gevolg kan zijn dat je klanten niet goed weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen;
- Vatbaar voor burnout en andere aandoeningen doordat je weinig zingeving ervaart in wat je doet en steeds minder lol hebt in je werk. Dit kan lichamelijke klachten veroorzaken;
- Een gevoel van leegheid en onvervuldheid wanneer je leeft in de waan van de dag
- Je wordt een speelbal van de omstandigheden omdat je geen of te weinig verantwoordelijkheid neemt voor je leven. Daardoor kun je gemakkelijk in situaties verzeild raken waar je geen controle over hebt.
Hoe ontdek je jouw persoonlijke missie?
Je missie verwoordt wat jij hier komt brengen. Een boodschap die jij voor ons hebt, iets waarmee jij de wereld een beetje beter maakt. Wanneer je missie een woord bevat wat te maken heeft met liefde, harmonie en dergelijke, dan heb je je diepste opdracht te pakken. De manier waarop je die liefde en/of harmonie in de wereld zet, dàt is jouw unieke sellingpoint.
Je missie is de optelsom van:
- Je persoonlijke kern: je kwaliteiten, eigenschappen, vaardigheden en kennisgebieden – alles wat jou uniek maakt;
- Je waarden en drijfveren – datgene waar jij warm voor loopt;
- Je toegevoegde waarde, je missie zelf.
Dit is makkelijker gezegd dan ontdekt. Vaak is dit een proces dat tijd nodig hebt. Je kunt deze tijd gelukkig verkorten door hier een traject voor te volgen.
Al met al zijn de voordelen van het weten en leven van je persoonlijke missie dus duidelijk. Je bent van binnenuit gemotiveerd en je werkt vanuit je hart, waardoor je vanzelf inspirerend wordt voor je omgeving. Wanneer je vertrouwt op je eigenheid en dat vorm weet te geven in je business, dan creëer je heel natuurlijk je onderscheidend vermogen.
Wil je meer informatie over hoe Serena 4 Business jou hierbij kan helpen? Bekijk dan het aanbod!
Boeken die ik kan aanbevelen
Wil je meer weten over dit onderwerp, kijk dan eens naar deze boeken…